Get FREE SHIPPING on all orders of €60+ to The Netherlands, Belgium & Germany
FREE SHIPPING on €60+ orders to addresses in The Netherlands, Belgium and Germany
Safely Pay with iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact / Mister Cash and many more.

Meet the Makers: La Pimenterie Hot Sauces

Meet the Makers: La Pimenterie Hot Sauces
21 mei 2021 Stan - Heatsupply
meet the makers la pimenterie hot sauces interview

Steeds meer mensen leren de wondere wereld van hot sauce kennen, maar over de makers van die heerlijke hete sauzen is voor velen nog niet veel bekend. Wie zijn toch die helden achter de merken die ons verwennen met de lekkerste pittige sauzen? Tijd om daarachter te komen in onze interview-serie ‘Meet the Makers’.

La Pimenterie Hot Sauces

Het laatste interview was met de makers van Dawson’s en we blijven in het Zuid-Oosten van Canada, want dat is waar La Pimenterie gevestigd is. Montréal om precies te zijn. Een nieuw merk in onze webshop, ondanks dat we het merk al een paar jaar op het oog hadden. Vooral de bijzondere smaakcombinaties maken het zo’n interessant merk en dus besloten we het gewoon over te laten komen uit Canada. Natuurlijk laten we de kans dan ook niet liggen om de makers van La Pimenterie nóg beter te leren kennen door ze onze 9 vragen te stellen (geen 10 dus deze keer). Julien Fréchette, oprichter van het merk, beantwoordt de vragen.

Wanneer & wat was je eerste hot sauce ervaring?

Ik moet een jaar of 7 of 8 zijn geweest toen ik mijn eerste ervaring met peperproducten had. Ik herinner me nog dat ik met plezier en fascinatie zat te kijken naar mijn oom als hij Tabasco of harissa puree gebruikte. Hij deed zóveel op zijn pizza en spaghetti dat hij er rood van werd en begon te zweten, maar toch ging hij door en deed hij er meer en meer op! Toen ik een keer alleen thuis waas probeerde ik de harissa puree direct uit de tube. Ik begreep de kracht van de chilipeper meteen! Het eerste gerecht dat ik zelf ooit maakte waren wat sunny side eggs en daar moest toen meteen Tabasco op.

Waardoor besloot je je eigen merk te starten?

Ik was eerst een documentaire-filmmaker. Het idee voor La Pimenterie kreeg ik toen ik mijn laatste film aan het ontwikkelen was. Ik volgde westerners (vooral ex-militairen) die op hun eigen houtje naar het buitenland gingen om samen met Koerdische strijders tegen ISIS te vechten in Syrië en Irak. Hun beslissingen waren vaak gebaseerd op onderbuikgevoel en ze praatten vaak over het belang van het volgen van hun instinct. Eén van hun zei dat zijn beslissing gedreven werd door een quote van Ernest Hemingway: “Always do sober what you said you’d do drunk, you will remember to keep your mouth shut” (Als je altijd in sobere bui doet wat je zei in een dronken bui, dan leer je wel je mond te houden). Hij zei in dronken bui dat hij naar Irak zou gaan en de volgende ochtend besloot hij te gaan.

Die quote bleef in mijn gedachte rondspoken. Op een dag dronk ik met een vriend wat flessen wijn en die avond zei ik dat ik mijn eigen gourmet hot sauce bedrijf zou starten en dat ik de hot sauce zou laten rijpen in eiken vaten. Ik bleef het de hele avond herhalen. De volgende morgen werd ik wakker en herinnerde ik me wat ik had gezegd en wat Hemingway zei.. Ik ging op internet checken of het mogelijk was om hot sauce in eiken vaten te rijpen en dat kon. Ik ging verder zoeken en zag de vele mogelijkheden als het aankomt op creativiteit in hot sauces. Des te meer ik er mee bezig was, des te meer ik het onderbuikgevoel kreeg om het te gaan doen. Het was een roeping. Dus tijdens het maken van de film begon ik te werken aan het merk.

Tijdens het filmen in Koerdistan, dichtbij de frontlinie, begon ik mezelf voor te stellen hoe het maken van de sauzen zou gaan om mezelf gerust te stellen. Toen ik weer in Montréal was ondernam ik actie en kocht ik pepers, kruiden en sloot mezelf op in de keuken met de gedachte om hot sauces te maken die anders waren dan de rest op de markt. Ik benaderde het alsof het maken van hot sauces creatief en artistiek werk is met een eigen aromatisch universum. Iedere saus had een eigen naam nodig om het te definiëren. Na een paar weken had ik een assortiment van 7 sauzen ontwikkeld die heel mijn entourage lekker vond. La Pimenterie was geboren.

Hoe kwam je op de naam van je merk?

Aangezien Quebec een Frans sprekende provincie is was het belangrijk voor mij om een naam te vinden die dat meteen liet blijken. Ik wilde iets simpels, classy en dat eigenlijk alles al zegt door het te noemen. La Pimenterie refereert letterlijk naar de ‘chili peper fabriek’. De ‘Fleur de Lys’ is het embleem van de provincie en daarom wilde ik dat ook per se aan het logo toevoegen.

Wat is je favoriete ingrediënt om mee te werken (behalve pepers natuurlijk)?

Ik hou ervan om met kruiden in het algemeen te werken. De chilipeper fungeert als fruit én kruid tegelijk. Dat blenden met andere specerijen of kruiden zorgt voor een knallend effect wat je smaakpupillen wegblaast. Balans is het belangrijkste waar ik naar zoek bij het creëren van nieuwe hot sauces. Ze moeten namelijk niet alleen maar pittig zijn, maar ook smaakvol met verschillende lagen en subtiliteit. 

Hoe ziet je werkruimte eruit?

We hebben recent nog een nieuwe werkruimte gebouwd en die is behoorlijk crazy! We hebben een fijn, helder en funky kantoor met een artistieke vloer die de verschillende kleuren in de chilipepers vertegenwoordigt. De keukenruimte is volledig functioneel en specifiek ontworpen naar onze wensen. Het is eigenlijk niet eens een keuken, maar een kleine fabriek! Alles is gloednieuw en prachtig verlicht door natuurlijk licht. De perfecte creatieve ruimte en we zouden om niks meer kunnen vragen.

Wat is het ultieme hoogtepunt tot nu toe?

Sinds we de nieuwe werkruimte hebben gebouwd zijn de zaken heel hard gegaan! We kunnen niet gelukkiger zijn en we houden ervan om samen met andere bedrijven aan een samenwerking te werken.

Wat is je favoriete hot sauce van een ander merk?

Ik hou ervan om nieuwe hot sauces te proberen op basis van wat ik eet. Er is altijd een andere combinatie. Ik heb dan ook niet echt één favoriete hot sauce. Het hangt heel erg af van wat ik die dag eet. Bij de fabriek proeven we wat er allemaal op de markt gebracht wordt, dus we kopen veel hot sauces en we zijn altijd op zoek naar nieuwe smaakcombinaties.

Wat is je favoriete muziek om te draaien tijdens het maken/eten van hot sauce?

Er zijn 5 artiesten waar we graag naar luisteren:

  • Calypso Rose
  • Johnny Cash
  • Polo & Pan
  • The Doors
  • Lila Down

Welke voedsel + (je eigen) hot sauce combinatie moeten onze volgers echt eens proberen?

Aha, dat is een moeilijke, want er zijn zoveel combinaties mogelijk! In de zomer kan ik heel erg genieten van een verse salade en dan meng ik de Special Hops of Colonel hot sauce graag met de salade dressing. Het geeft de salade een verse en fijne kick. Ik doe ook altijd wat Special Hops in mijn Gin & Tonic om het een kleine kick en citrus-achtige, hoppige smaak te geven. Tijdens het barbecueën gebruik ik de Newton, Royal Bourbon of Fumisterie hot sauce voor de finishing touch!

We willen Julien nogmaals bedanken voor het beantwoorden van onze vragen én natuurlijk voor het maken van geweldige hot sauces! Hier kun je La Pimenterie hot sauces vinden. Wil je meer verhalen achter de sausmakers lezen? Check hier dan al onze ‘Meet the Makers’ interviews!

uce

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*